Yhdeksän myyttiä esiintymisestä, osa 1 – joulukalenterin 22. luukku

In Joulukalenteri by Eeva Kaarne

Esiintymiseen liittyy useita myyttejä, jotka ovat hölynpölyä. On aika murskata esiintymismyyttejä. Tuleeko sinulle vielä muita mieleen? Kirjoita lisää kommenttikenttään.
1. Myytti:
hyväksi esiintyjäksi synnytään

Me ihmiset olemme erilaisia. Toisille esiintyminen on helpompaa kuin toisille. Se kokeeko esiintyjä esiintymisen helpoksi, ei vielä tee hänestä hyvää esiintyjää. Esiintymistaidot ovat opittavissa olevaa vuorovaikutusosaamista, jota kaikki voivat oppia. Hyvät esiintyjät ovat usein opetelleet ja harjoitelleet esiintymistä. Esiintymiskokemus kartuttaa esiintymistaitoa.

2. Myytti:
Hyvät esiintyjät eivät jännitä

Kokeneet ja loistavatkin esiintyjät jännittävät. Esiintymisjännitys on yleistä ihan meillä kaikilla. Esiintymisjännitys on hyvä juttu. Se saa meidät vireytymään ja valmistautumaan esiintymistilanteeseen. Esiintymisjännityksestä ei pidä pyrkiä eroon, vaan se kannattaa nähdä positiivisena tsempparina. Jännitystä voidaan pyrkiä hallitsemaan erilaisin keinoin. Hengittäminen, rentoutuminen, hyvä valmistautuminen, harjoittelu, positiiviset ajatuksesta itsestä, esiintymistilanteesta ja kuulijoista usein auttavat. Lisää vinkkejä esiintymisjännityksen hallintaan voit lukea seuraavasta myytistä.

3. Myytti:
Jos jännittää, kuvittele yleisö alasti tai alusvaatteisillaan.

Jos jännittää, kuvittele yleisö alasti tai alusvaatteisillaan.
Usein esiintymistilanne on jännittävä ja siihen liittyy monia muistettavia asioita. Kannattaa keskittyä seuraamaan pikemminkin yleisön reaktioita ja pyrkiä omassa puheessaan vastaamaan yleisön odotuksiin. Esiintymisjännityksen hallinta lähtee omasta ajattelusta. Hyviä esiintymisjännityksen hallintakeinoja ovat:
• Anna itsellesi lupa jännittää. Jännittäminen on hyvä juttu, se antaa lisäbuustia esiintymistilanteessa.
• Ajattele itsestäsi esiintyjänä positiivisesti. Anna itsellesi lupa onnistua.
• Tiedosta jännittäväsi. Tunnista omat jännitysoireesi.
• Valmistaudu hyvin esiintymiseen.
• Esiintymistilanteessa saat olla oma paras itsesi. Sinun ei tarvitse olla täydellinen eikä samanlainen kuin joku toinen esiintyjä.
• Keskittyminen ja rentoutuminen
• Äänenkäytön harjoitukset, äänen avaaminen aktivoi hengityslihaksiston
• Hengitysharjoitukset
• Mielikuvaharjoitukset
• Hyväksi havaitut rutiinit
• Harjoitteleminen
• Entä jos mokaat? Kukaan ei ole täydellinen. Epävarmuus, virheet ja epäonnistumiset kuuluvat normaaliin elämään. On inhimillistä joskus epäonnistua. Mokan voi nähdä mahdollisuutena kasvuun ja kehitykseen.


Jaa myyttimme myös ystävillesi


Liity postituslistallemme

Kehitä ammattitaitoasi, kasvata itseluottamustasi, ole vakuuttava ja vaikuttava missä kuljetkin. Liity postituslistallemme, me autamme sinua kehittämään itsestäsi oivan vuorovaikuttajan.