Mitä Nordic Business Forumin puhujilta voi oppia?

In Esiintymistaito, Johtaminen by Eeva Kaarne

Technopolis tarjosi mahtavan tilaisuuden seurata Nordic Business Forumia livestream lähetyksenä heidän toimipaikoissaan eri puolilla Suomea. Livestream-lähetystä seuranneilla oli eturivin paikat seurata bisnesmaailman huippupuhujia. Kameroita oli ympäri Helsingin Messukeskusta ja lähetys oli ammattitaidolla toteutettu. Paikoitellen tuntui, kuin olisimme olleet samassa tilassa puhujien kanssa.

Kahden päivän sessiossa puhui bisnesmaailman kovimpia puhujia mm. John C. Maxwell, Guy Kawasaki, Arianna Huffington ja Garry Kasparov. Puheenvuorot kestivät kahdesta tunnista 45 minuuttiin, joitakin puhujia haastateltiin. Puheenvuorot käsittelivät johtajuutta, vaikuttamista, strategiaa ja sosiaalista mediaa.

Esiintymislava sijaitsi Messukeskuksen keskellä, missä yleisö ympäröi lavan. Tämä vaati puhujilta melkoista tilankäytön hallintaan, kun yleisöä oli joka puolella. Screenejä oli sijoiteltuna Messukeskuksessa moneen tasoon ja suuntaa, jotta jokainen viidestä ja puolesta tuhannesta kuulijasta näkisi puhujat.

Bisnesmaailman huippujen puheenvuoroista voidaan ottaa opiksi paljonkin, nosta tähän neljä kohtaa.

Panosta aloitukseen

Huippupuhuja ei koskaan lähde suoraan asiaan. Yleisö täytyy aluksi saada viritetty samalla aaltopituudelle puhujan kanssa. Guy Kawasaki , joka puhui ensimmäisen seminaarinpäivän viimeisenä, käytti tunnin puheestaan 8 minuuttia eli noin 13 % puheajastaan pelkästään yleisön kiinnostuksen herättämiseen ja yhteyden luomiseen. Puheenvuoronsa lopuksi Kawasaki kertoi muutaman vinkin hyvän esityksen rakentamiseen. Hän kertoi etsivänsä jokaiseen Powerpoint-esitykseensä, yhden valokuvan, joka herättää kohdeyleisössä jonkinlaisen toivotun tunnereaktion. Meille hän näytti alussa kuvaa omasta pojastaan ja Teemu Selänteestä ja kertoi tarinan, jossa hänen jääkiekkoa harrastava poikansa pääsi samaan kuvaan Selänteen kanssa. ”It was a fantastic day for us.”

Jokainen puhuja sanoi esityksensä alussa jotain positiivista Suomesta ja suomalaisista. John C. Maxwell kehui suomalaiset maailman kauneimmiksi ihmisiksi. Kehuminen on yksi vaikuttamisen keinoista, jolla saadaan kehuttava pitämään itsestään. Lisää Maxwellin puheesta voi lukea tästä.

Kun rakennat esitystä, mieti tarkkaan, miten herätät esityksesi alussa kuulijoiden mielenkiinnon ja millä keinoilla luot yhteyden itsesi ja kuulijoiden välillä.

Luo odotuksia

Odotusten luominen on huippupuhujille ominaista. Puhuja etenee asiassa siten, että kuulijalle tulee tunne, että kohta on tulossa jotain todella mielenkiintoista, jonka varmasti haluan kuulla.

Guy Kawasaki kertoi heti aloituksessaan, että hän inhoaa Ted puheita, koska ne ovat liian pitkiä. Hän itse aikoo käydä läpi kymmenen kohtaa, näin kuulija tietää, mitä on tulossa ja milloin esitys loppuu.

Arianna Huffingtonin puhe oli kenties vaikein hahmotettava rakenteeltaan. Hän lähti puhumaan juuri jäsentämättä puhettaan. Puhetta voisi kutsua langaksi, jota lähdetään kieputtamaan ympäri. Kuulija joutui pinnistelemään, mikä puheen ydin on. Rakenne alkoi hahmottua puheen edetessä, sillä tarina tai ajatus, joka oli sanottu hetki sitten, otettiin seuraavaan aiheeseen mukaan. Puheesta syntyikin mukava kudelma ajatuksia.

Kerro tarinoita

Hyvä puhuja osaa käyttää tarinoita ja rikasta kieltä. Kaikki puhuja NBForumissa kertoivat tarinoita. Jokainen tärkeä asia kerrottiin tai sen tärkeyttä korostettiin tarinan avulla. Usein varsinkin suomalaiset puhujat ovat asiakeskeisiä ja unohtavat, että ihmiset muistavat paremmin mielenkiintoiset tarinat kuin asiapitoiset luettelomerkit. Hyvä puhuja ankkuroi jokaisen tärkeän asiansa kuulijan mieleen tarinan avulla. Kun valmistelet puhetta, lisää siihen tarinoita.

Guy Kawasaki työskenteli vuosikaudet Steve Jobsin kanssa, jota hän puheensa aluksi muisteli (ja rakensi samalla omaa uskottavuuttaan puhujana), että hän ei epäile yhtään, etteikö ”Steve Jobs is telling God What to do.”

Tarinan mahti oli otettu käyttöön myös NBForumin suunnittelussa. Ensimmäinen päivä polkaistiin käyntiin heijastamalla screenille somessakin pyörinyt tarina, jossa Paraguayn slummissa asuvat ihmiset rakentavat keräämistään roskista soittimia. Roskista rakennetuilla soittimilla lapset ja nuoret ovat päässeet harrastamaan musiikkia paikassa, jossa oikea instrumenttia maksaa enemmän kuin heidän asuntonsa. Yllätys videon katselun jälkeen olikin suuri, kun tämä the Recycled Orchestra of Cateura aloitti soittamaan Carmina Buranaa Messukeskuksen lavalla. Messukeskuksen yleisön tunteisiin vedottiin heti alkumetreillä.

Kielikuvia ja vertauksia kannattaa käyttää vaikuttamisen keinoina. Keith Cunningham  käytti puheessaan värikkäitä ilmaisuja. Hän vertasi yrittäjiä lentäjiin. Kukaan ei halua mennä lentäjän kyytiin, joka ei ymmärrä mittareita. Samalla tavalla yrittäjän pitää ymmärtää liiketoimintaan. Hän puhui yrittämisestä älykkäänä pelinä, jossa voittaakseen kultamitalin, täytyy olla tietoa ja työkaluja. ”What you don’t know will kill you.”

 

 

Asian ja viihteen sopiva suhde

Asiaan keskittyvä puhe on pidemmän päälle raskasta kuultavaa. Bisneksen huippupuhujat ovat sisäistäneet tämän, koska yhdestäkään puheesta ei puuttunut huumoria. Toiset ovat viihdyttäjinä luontevampia kuin toiset, mutta kun yleisön saa nauramaan, voi ajatella onnistuneensa yhteyden luomisessa puhujan ja kuulijoiden välille. Huumorin avulla kuulija rentoutuu, viihtyy ja tulee vastaanottavaisemmaksi puhujan sanomalle. Mitkään päälle liimatut irtovitsit eivät toimi, vaan ne pitää liittyä tilanteeseen tai sanomaan. Vitsien täytyy kuulostaa siltä, kuin ne syntyisivät juuri siinä hetkessä ja ne on kohdistettu juuri kyseiselle yleisölle.

Shakkimestari Garry Kasparov otti omassa, strategiaan keskittyvän puheenvuoronsa aloituksessa riskin kertomalla vitsin, joka ei varmasti naurattanut kaikkia. Suurena Venäjä-kriitikkona tunnettu Kasparov aloitti puhumalla kansainvälisestä pakolaiskriisistä, joka koskettaa myös Suomea. Hän muistutti, että jos Suomeen tulee Venäjän rajan yli vihreisiin pukeutuneita miehiä, he eivät ole pakolaisia.

Suomalaisia voisi stereotyyppisesti pitää asiakeskeisenä kansana. Me emme välttämättä odota, että asiapuhe olisi välttämättä viihteellinen. Amerikkalaiset puhujat ainakin tässä kattauksessa laittoivat koomikon taitonsa kehiin ja keskittyivät asian lisäksi viihdyttämään yleisöään. Vaarana viihteellisyydessä on, että asia saattaa jäädä sen jalkoihin.

Hyvä puhe sisältää sopivassa suhteessa asiaa, viihdettä ja tunnetta.

Ole oma paras itsesi, se riittää

Huippupuhujia kuunnellessani ja seuratessani kiinnitin huomiota epäkohtiin. Niitäkin löytyi. Nämä epätäydellisyydet tekevät puhujista ihmisiä, joihin kuulijat voivat samaistua. On hyvä huomata, että huippujakin jännittää. Hekin tarvitsevat pienen lämmittelyn vauhtiin päästäkseen. He saattavat sekoilla sanoissaan tai kertoa toimimattoman kevennyksen. Kenenkään ei tarvitse olla täydellinen. Riittää, että on esiintyessään oma paras itsensä. Täydellisyys kun on sitä paitsi pirun tylsää.