Asiakaspalvelu on taitolaji, joka vaatii sekä empatiaa että tilannetajua – vuorovaikutustaitoja.

In Asiakaspalvelu by Pasi Kaarne

Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas, sanotaan. Miksi ihmisten huomioiminen on välillä niin vaikeaa, vaikka se on oikeastaan ainoa asia, joka pitäisi hallita asiakaspalvelussa? Asiat järjestyvät, kun vain ottaa asiakseen ihmisen asiansa kanssa, asiakkaan.

Kuopiolainen Emma Kokkonen on saanut vuorokaudessa aikaan yli 45000 tykkäystä ja yli 4600 jakoa Facebook-päivitykselleen, jossa kuvaa asiakkaan kohtaamaa huonoa palvelua Kuopiolaisessa Hesburgerissa ja toisaalta taas kertoo miten hän itse reagoi auttamalla miestä pulassa.

Asiakaspalvelussa ei riitä, että osaa asetella kivasti sanansa ja hymyillä. On asennoiduttava palvelemaan ihmistä, tarttumaan tilanteeseen ja toimimaan epäitsekkäästi toisen hyväksi.

Internet antaa tarinoille siivet ja ne kantavat helposti tuhansien ja tuhansien ihmisten korviin ja silmiin, vuorokausi on pitkä aika, jos asia on riittävän herkkä leimahtamaan some-liekkeihin. Voi kunpa ne pelkästään hyvätkin uutiset leviäisivät yhtä nopeasti ja laajalle – no, ehkä jonain päivänä..

Tässä vielä linkki Emman sivulle Facebookkiin, josta alkuperäinen päivitys aiheesta löytyy.