Teknologiablogi Gizmodo paljastaa Applen salaisen Genius-koulutuskansion sisältöä jutussaan How to Be a Genius.
Jutun mukaan kansiosta löytyy yksityiskohtaiset ohjeet myyjien vuorovaikutustilanteisiin myymälässä.
Ohjeiden kantavana voimana on hyvä fiilis, positiivisuus ja empatia; mitään ei saa lytätä, mutta toisaalta pitää pystyä houkuttelemaan asiakasta puolellensa, ymmärtämään häntä ja tätä kautta saada aikaan kauppaa. Kirjanen jopa kieltää joidenkin tiettyjen ilmauksien käyttämisen kokonaan ja tarjoaa tilalle positiivisen ilmauksen. Esimerkiksi sanoja ”bug” ja ”problem” kielletään käyttämästä ja ne kehotetaan kiertämään ilmauksilla ”condition”, ”issue” ja ”situation”
Miten mahtaa olla tällaisten ohjeitten laita suomalaisissa kivijalkamyymälöissä?
Ainakin Kaupan tila 2012 –tutkimuksen mukaan Applen tuotteita myyvä Humac People oli noteerattu yhdeksi parhaista asiakaskokemuksia tuottavista kauppapaikoista.
Kummasta liikkeestä itse ostaisit mieluummin, sellaisesta jossa henkilökunta huomio sinut (vaikka sitten ohjekirjan pieteettisten ohjeiden saattelemana) vai sellaisesta, jossa myyjä ei ole kiinnostunut asiakkaastaan? Kumpaa helpommin suosittelet ystävällesi?